Jak začít s prvními příkrmy

Na první příkrmy se většina rodičů těší. Jejich miminko udělá velký pokrok, protože se pomalu začne od mléčné výživy posouvat k běžnému jídlu. V tomto období máme jedinečnou šanci naučit dítě jíst zdravě a dát mu tím dobrý základ do života. 

Kdy začít s příkrmy

Podle WHO i České pediatrické společnosti se doporučuje začít s příkrmy po ukončeném šestém měsíci u kojených dětí a po ukončeném čtvrtém měsíci u dětí na umělém mléce. Tento časový údaj však není závazný. 

Některá miminka nejsou připravena ani po šestém měsíci a nucením ničeho nedosáhnete. Nikdy svému dítěti necpěte příkrmy násilím jen z toho důvodu, že dosáhlo potřebného věku. Odmítá-li dítě jídlo, tak počkejte pár dní a zkuste to znovu. V opačném případě miminko může začít zvracet a můžete z jídla vytvořit traumatický zážitek. 

Klasické příkrmy

Pod pojmem klasické příkrmy si můžete představit podávání rozmixované stravy a postupné zavádění jednotlivých potravin. Vždy se podává jeden druh potraviny po tři dny a zkouší se reakce. Všímejte si vyrážky, změny stolice nebo bolestí bříška. Pokud je vše v pořádku, můžete přidat další surovinu. 

Obvykle se začíná s lehce stravitelnými druhy zeleniny jako je brambora, cuketa, dýně nebo batáty. Mrkev nechte o něco později, protože způsobuje zácpu. Tradičně je doporučováno začít méně sladkými druhy zeleniny, poté přejít na ovoce a nakonec přidat maso. 

Tip na článek: Jak naučit dítě chodit na nočník

Snažte se o šetrnou přípravu. Ideální je vaření na páře a následné rozmixování do hladka. Maso můžete dát také na páru nebo jej uvařit v tlakovém hrnci. Zpočátku mixujte do hladké konzistence a postupně nechávejte hrubší strukturu. Tak svoje dítě naučíte jíst kousky. 

Netradiční start s BLW

O něco méně tradiční je metoda BLW (Baby led weaning) neboli odstav řízený dítětem. V tomto případě si dítě určí samo, kdy začne jíst. Vezměte dítko ke stolu a nechte jej pozorovat. Během několika dní, možná ihned, začne dítě opakovat po vás a bude chtít jíst také. A to je ten správný čas.

Dítě od začátku jí stejná jídla, jako jeho rodiče a nic se nemixuje. Spousta rodičů se obává dušení, ale dávící reflex je velmi silný a při zachování základních bezpečnostních pravidel, je tato metoda naprosto bezpečná. 

Nikdy dítěti jídlo nenuťte, nedávejte mu malé a tvrdé kusy a nenechávejte ho jíst v lehu. Pokud samo nesedí, tak jej vezměte do klubíčka na klín. Velkou výhodou BLW je osvojení základů stolování od malička. Děti stravující se metodou BLW umí jíst velmi brzy lžící i příborem. Nevýhodou je větší nepořádek. 

Metoda BLW je založena na pozorování. Dítě se dívá, co jíte a jí to stejné jídlo. Takže musíte doma jíst zdravě. Sdílet s dítětem jídlo z fast foodu není dobrý nápad. Pro spoustu rodin je to skvělá příležitost, jak zlepšit i svoje stravovací návyky. 

Co budete potřebovat

Přestože se vás reklamy snaží přesvědčit o opaku, tak si obvykle vystačíte s tím, co máte doma. Na přípravu příkrmů vám postačí hrnec s poklicí, pařáček nebo cedník a mixér. Příkrmy do zásoby si můžete zamrazit nebo zavařit. 

Pořiďte menší plastovou lžičku, která dítěti nezraní pusinku. Pokrm můžete servírovat v klasické misce nebo najdete nádobí s dětskými motivy a přísavkou zabraňující převrhnutí. Později budete potřebovat dětský příbor a lžíci, ale na to bude ještě dost času.

Dítě usaďte do dětské židličky. Nesedící dítě neposazujte, ale nechte jej v polosedu. Při krmení dejte pozor na vdechnutí. Hodit se bude i několik klasických látkových bryndáků nebo jeden omyvatelný pogumovaný. Rozhodnete-li se pro BLW, tak dejte pod dětskou židličku starší ubrus, ušetříte si spoustu času při úklidu. 

Jak často dítě krmit

Zprvu začněte obědem. Úspěch bude, když dítě sní plnou porci příkrmu po dvou týdnech. Vašim cílem je pomalu naučit dítě na pevnou stravu. Trávicí trakt byl zvyklý jen na mléko a přechod může způsobit bolesti a změnu ve stolici, takže začínejte pomalu. 

Až se dostanete na plnou porci oběda, tak zařaďte další chod a to dopolední nebo odpolední svačinu. Vhodné jsou ovocné přesnídávky. Postupně zařaďte večeři a snídani. Kolem jednoho roku už spousta dětí přijímá většinu kalorií z běžné stravy. Ale není to pravidlem.

Pokud se rozhodnete kojit déle, tak si dejte se zaváděním stravy na čas. Mezi prvním a druhým rokem nastává bojkot kojení, který si maminky pletou se samoodstavem a dítěti nahradí veškeré mléko běžnou stravou. Pro představu WHO doporučuje kojit děti minimálně do věku dvou let i déle. 

Tekutiny a příkrmy

Děti na umělém mléce jsou zvyklé na příjem tekutin, ale většina kojených dětí se poprvé setká s pitím až při podávání příkrmů. Nechte dítě každý příkrm zapít dostatečným množstvím tekutiny, jinak hrozí zácpa. Podívat můžete kojeneckou vodu nebo neslazené čaje připravené z kojenecké vody. 

Sůl a další výrazné chutě

Do prvního roku zacházejte se solí velmi opatrně. Zpočátku příkrmy nesolte vůbec.  Dítě není navyklé na žádné chutě. Vám příkrm nejspíš chutnat nebude, ale dítě nezná sůl, takže ji nevyžaduje. Stačí mu přirozená chuť potravin.

Většina dětí odmítá výraznější koření. Kari, chilli nebo pepř však nejsou nijak škodlivé, prostě dítěti nechutnají. Jsou na něj moc výrazné. Pro příklad v Indii děti jedí pálivá jídla spolu s dospělými. Vše je o zvyku. Jakmile si dítě naučíte na nějakou chuť, tak ji bude vyžadovat. 

Dvojnásobně to platí u cukru. Děti cukr milují a zvládnou spořádat velkou spoustu sladkostí. Snažte se omezovat sladké potraviny a nedávejte dítěti žádné výrobky s přidaným cukrem. Bohatě stačí přirozeně se vyskytující cukr v ovoci. 

Co se v mládí naučíš

Jak bylo zmíněno v úvodu, tak máte jedinečnou příležitost naučit své dítě jíst zdravě. Ale nezapomínejte, že děti se učí nápodobou. Pokud uvidí, jak se ošklíbáte nad zeleninou, tak ji také nebudou chtít. Zapracujte na svém zdravějším životním stylu jako rodina a dejte dítěti zdravý základ do života.