Co jíst a nejíst v těhotenství

Dodržovat zdravý jídelníček je důležité, během těhotenství však ještě o něco více. Svou stravou totiž ovlivňujete také své nenarozené dítě a dáváte mu základ do života. Zapracujte na svých stravovacích zvyklostech co nejdříve a dopřejte svému miminku správný start do života a vtiskněte mu ty správné návyky. 

Kalorická potřeba v těhotenství

V těhotenství by žena měla jíst za dva. To často uslyšíte od svých blízkých nebo kamarádek. Těhotenství však není období nezřízeného jedení, které omlouváte zvýšenými nároky těla. Možná se po porodu budete divit, kolik kilo vám zůstane a kojení opravdu není záruka hubnutí. Některé ženy při něm samozřejmě zhubnou, ale není to pravidlo. 

prvním trimestru není třeba prakticky zvyšovat běžný příjem. Plod je velmi malý a jeho nároky jsou naprosto zanedbatelné. V druhém trimestru postačí přibližně 200 kalorií navíc a ve třetím trimestru něco kolem 450 kalorií. 

Vše je samozřejmě individuální. Některé ženy během těhotenství nepociťují prakticky žádné chutě a nemají potřebu jíst více. Pokud vás honí mlsná, tak si můžete občas dopřát něco nezdravého, ale vše s mírou. 

Ideální jídelníček v těhotenství

Těhotenství není nemoc, proto nemusíte dodržovat žádnou speciální dietu. Klidně pokračujte ve svých zažitých stravovacích návycích. Vyhýbejte se nevhodným potravinám, které si rozebereme v další kapitole, ale jinak není třeba stravu dramaticky měnit. 

Dopřejte si dostatek zeleniny a ovoce v čerstvém i vařeném stavu. Dbejte na dostatečný příjem bílkovin a zdravých tuků, které najdete v oříšcích a avokádu. Zdroje sacharidů vyhledávejte celozrnné (divoká rýže, bulgur, pohanka, amarant, jáhly, celozrnné těstoviny, ovesné vločky). 

Pokud jsou vaše stravovací návyky špatné, tak je můžete zkusit upravit, aby vaše budoucí miminko dobře prospívalo. Je to důležité i do budoucna. Dítě se učí nápodobou, a když vás uvidí jíst zdravé jídlo, tak je velká šance, že jej bude chtít také jíst. Pokud však rodiče nejedí zeleninu, tak těžko mohou očekávat, že ji dítě bude milovat. 

Jakým potravinám se vyhnout

Vyhněte se potravinám, které mohou jakkoliv škodit vám nebo plodu. Jsou to například tyto potraviny:

  • syrové maso a vejce,
  • nepasterizované mléko a sýry,
  • mořské ryby s vysokým obsahem rtuti (žralok, mečoun, tuňák křídlatý, makrela královská),
  • játra ve větším množství (velký obsah vitaminu A),
  • alkohol v jakémkoliv množství. 

Diskutabilní je jedení plísňových sýrů (hermelín, brie), které nejsou často doporučovány. Pokud je jíte v rozumném množství, tak se nemusíte bát. Odborníci varují před výrobky z nepasterizovaného mléka. Podle českých norem je však nutné mléko ošetřit, proto při koupi českého výrobku nikdy nenarazíte na nepasterizované mléko. Problém může nastat u sýrů z Francie, Švýcarska nebo Itálie. 

Požívání alkoholu v těhotenství se rozhodně nedoporučuje, protože žádná dávka není považována za bezpečnou. Alkohol je známý teratogen (látka, která může způsobit narušení nitroděložního vývoje), který stojí za fetálním alkoholickým syndromem (pomalý růst, poškození nervových funkcí, retardace, vrozené vady, změněný tvar lebky). 

Výživa v těhotenství a nevolnosti

Zejména v prvním trimestru mohou ženy trápit nevolnosti, ty však nemusí být jen ranní, ale mohou se vyskytovat během celého dne. Některé ženy dokonce trpí nevolnostmi prakticky po celou dobu těhotenství. To značně ztěžuje dodržování jakékoliv zdravé stravy. 

Nevolnosti jsou do jisté míry normální záležitostí. Na vině jsou těhotenské hormony a s jejich ustálením ve většině případů odezní. Přetrvat však může nechuť k různým skupinám potravin nebo vůním. Nenuťte se k jejich konzumaci a raději si najděte něco, co vám vyhovuje. 

Nevolnosti ještě zhoršuje pocit prázdného žaludku. Mějte u sebe vždy k dispozici malou svačinku, kterou se posilníte. Nachystejte si ji i na noční stolek a po probuzení ji snězte. Výborné jsou například zázvorové sušenky, které vám dodají rychlý cukr, a zázvor zároveň utlumuje nevolnosti. 

Jak se zbavit pálení žáhy 

Dalším nepříliš oblíbeným souputníkem těhotenství bývá pálení žáhy. To je způsobené zvětšující se dělohou, která může utlačovat žaludek a další okolní orgány. Navrácení potravy zpět do jícnu se nazývá odborně reflux, způsobuje pálení žáhy a během těhotenství je poměrně běžný. 

Od pálení žáhy si můžete ulevit následujícími způsoby:

  • jedení menších porcí častěji během dne, 
  • vyhýbání se dráždivým potravinám, 
  • nechodit spát s plným žaludkem, 
  • neohýbat se těsně po jídle, 
  • spát ve vyvýšené poloze,
  • medikace po poradě s lékařem.

Těhotenská cukrovka

Cukrovky se obává každá těhotná žena. Je s ní spojeno nejen pravidelné měření a dieta, ale také rizika pro dítě. Zvýšené množství cukru přestupuje placentou do krevního oběhu dítěte a to se s ním musí vypořádat. Plod má již vyvinutou slinivku břišní a produkuje inzulin, ale přesto mohou nastat tyto komplikace:

  • vysoká porodní hmotnost, 
  • zaostání vývoje vnitřních orgánů,
  • poporodní hypoglykémie, 
  • riziko rozvoje cukrovky v pozdějším věku, 
  • úmrtí plodu v děloze (při neléčené cukrovce).

První vyšetření na těhotenskou cukrovku probíhá ve 14. týdnu, kdy se měří glykémie na lačno. Mezi 24. a 28. týdnem se provádí orálně glukózo toleranční test (OGTT), který definitivně určí těhotenskou cukrovku. Důležité je také sebeměření a dodržování léčebné diety, která vám bude nastavena v diabetické poradně

Základem diabetické diety je:

  • vyhnout se sladkostem, polotovarům, smaženým jídlům,
  • omezit příjem škrobů a bílé mouky, 
  • snížit množství sacharidových příloh,
  • nepít ovocné šťávy a džusy, 
  • přiměřený příjem bílkovin (1g bílkovin na 1kg hmotnosti),
  • zdravé tuky (tučné ryby, avokádo, ořechy),
  • zvýšit příjem vlákniny.