Jak uspat miminko

Spánek celé rodiny se změní s příchodem miminka. Některé děti jsou spáči a jiné vám zajistí probdělé noci. Spánek dětí je velké téma a než dítko odroste, tak si projdete spoustou lepších i horších období. Ale nezoufejte, dříve či později zase budete spát celou noc. 

Potřeba spánku u dětí

Potřeba spánku se v průběhu života mění. Po narození dítě prospí klidně 17 hodin denně a budí se prakticky jen na krmení a přebalování. Od čtvrtého měsíce do jednoho roku kolísá spánková potřeba mezi 12 a 15 hodinami a batolata spí v průměru 12 hodin denně. 

Každé dítě je však jiné a nemá cenu měřit spánek dítěte na minuty a stresovat se, že spí o hodinu méně než podle tabulek. Některým dospělým stačí spát 6 hodin denně a jiní jsou unaveni i po 8 hodinách spánku. Stejně jako u dospělých nezáleží na kvantitě, ale především na kvalitě spánku. 

Biologicky normální spánek 

V našich končinách máme tendence děti porovnávat podle schopnosti spát celou noc. Pro novorozence není přirozené spát celou noc bez přerušení, protože se jejich spánek liší. Vaše dítě není ani nemocné nebo neposlušné, když nespí celou noc. To jen nesplňuje nároky naší společnosti. 

Z biologického hlediska jsou novorozenci nastaveni na jiný spánek než dospělí. Všichni procházíme několika spánkovými cykly, a přestože i dospělí se mezi nimi mohou vzbudit, tak ihned znovu usínají a ráno si nic nepamatují. Novorozenci se vzbudí, a pokud necítí matku nebo nejsou zvyklí spát sami, tak začnou plakat. 

Časté buzení je u dětí záchranným mechanismem proti SIDS (syndrom náhlého úmrtí kojence). Pokud by miminko upadlo do příliš hlubokého spánku, tak hrozí zástava dechu. Skutečná příčina SIDS však není dostatečně objasněna a pravděpodobně jde o souhru různých faktorů, ale častější probouzení je s největší pravděpodobností obrannou reakcí dítěte.  

Bezpečný spánek 

Ještě než si přinesete malé miminko z porodnice, tak si načtěte něco o bezpečném spánku dětí. Nad některými doporučeními se pousmějete, ale jiné vás možná překvapí. 

Zásady bezpečného spánku:

  • Nepřetopená místnost
  • Nekouřit v ložnici
  • Zabránit přehřátí u dítěte
  • Žádné volně ležící předměty v postýlce 
  • Nepokládat při spánku na bříško, dokud se dítě neumí samo otočit
  • Po kojení nebo krmení nechte odříhnout nebo položte na bok 

Nejvíce překvapivá rada je vyřazení všech volně ležících předmětů. Patří mezi ně všechny plyšové hračky, muchláčky, usínáčky, deky nebo peřiny. Malé miminko si neumí stáhnout deku z obličeje a nešťastnou náhodou se může udusit. 

Velkým strašákem je SIDS, které nejčastěji postihuje děti od narození do šesti měsíců, ale může se vyskytnout u starších dětí. Co stojí za jeho vznikem zatím, nevíme, ale zásadní je dodržování bezpečného spánku a pořízení monitoru dechu. Ten vaše miminko neochrání, ale upozorní vás na zástavu dechu a vy můžete ihned reagovat a přivolat pomoc. 

Společné spaní s rodiči 

Pohled na spící rodinku kočiček nebo pejsků vzbuzuje nadšení, ale společně spící rodina s dítětem je něco podivného. V západní společnosti se společné spaní nenosí a trendem je brzké oddělení od matky a ideálně spaní ve vlastním pokoji. 

V méně vyspělých kulturách je společné spaní běžnější. Z evolučního hlediska je společný spánek přirozený. Matka své dítě zahřívá a zároveň mu může kdykoliv poskytnou mateřské mléko. Kojení v polospánku je výhodné pro dítě i pro matku, která nemusí vstávat a pak se znovu vracet do postele.

Společné spaní je poměrně kontroverzní téma a rozhodně se za něj nemusíte stydět. Pokud vyhovuje celé rodině, tak je to jen vaše soukromá věc. K zásadám bezpečného spaní navíc přidejte vyvarování se alkoholickým nápojům, protože pod vlivem můžete snadno dítě zalehnout. 

Spánkový trénink 

Spánkový trénink vychází z Estvillovy metody řízeného pláče. V podstatě nereagujete na pláč svého dítěte a chodíte k němu jen v předem určených intervalech nebo dokonce vůbec. Přestože se sám autor od své metody distancoval, tak je doporučována dětskými lékaři a spánkovými trenéry. 

Úskalí této metody spočívá v tom, že opravdu funguje, ale jinak než si ve skutečnosti přejete. Pro miminko je nepřítomnost matky neskutečný stres, když matka na jeho volání nereaguje, tak se přepne do „nouzového“ režimu a raději usne. 

Jak bylo zmíněno výše, malé dítě nemusíte učit spát, protože to umí. Jen realita neodpovídá vašim očekáváním. Zastánci metody tvrdí, že s vámi dítě manipuluje a klidně se může pozvracet, aby dosáhlo svého cíle. Ve skutečnosti malé děti nemají natolik vyvinuté myšlení, aby s někým manipulovaly. 

Spánková hygiena u dětí 

Spánkový trénink naštěstí není jediná cesta ke zdravému spánku. Snažte se svému miminku nastavit režim a dodržujte spánkovou hygienu. 

Jak nastavit režim u dítěte:

  • Zařaďte spánkový rituál
  • Ukládejte ve stejný čas (i na denní spánek)
  • Neponocujte – přetažené dítě usíná ještě hůř
  • Dvě hodiny před spánkem zařaďte klidnější aktivity
  • Na večer se vyvarujte modrému světlu 
  • Hodinu před spaním volte tlumené nebo červené světlo 

Pod spánkovým rituálem si můžete představit sled činností, které dají vašemu drobečkovi vědět, že se blíží čas spánku. Můžete si naplánovat koupel, mazání olejíčkem, mazlení, kojení či krmení z lahve a uložení do postele.

Nastavení spánkového rituálu je běh na dlouhou trať, nečekejte zázraky během dvou dní. Snažte se, aby rituál vyhovoval vám i dítěti. Pokud se vám nechce číst pohádky, tak je nečtěte. Můžete vedle svého dítěte sedět, houpat ho v náručí nebo držet za ručičku. 

Nejčastější spánkové mýty

  1. Dej mu kaši a bude spát celou noc
  2. Pláče, protože s tebou manipuluje
  3. Když budeš spát se svým dítětem, tak se ho už nezbavíš 
  4. Když je dítě unavené, tak spí lépe
  5. Po odstavu ti začne spát celou noc
  6. Děti na umělém mléce spí lépe 

Co si z článku odnést

Dětský spánek je někdy boj, ale jednou ho určitě vybojujete. Vyhněte se spánkovému tréninku, který děti zbytečně stresuje. Neporovnávejte své dítě s ostatními, každé je jiné a má svůj vlastní vývoj. Porovnáváním nic nezměníte a budete se zbytečně trápit, což vám neprospívá.